Sunday, September 25, 2011

buka minda pandanglah ke hadapan



hari ini saya nak cerita satu kisah yang saya rasa banyak pengajaran yang boleh diperolehi.
cerita katak yang tempang..
dalam suatu kawasan kampung yang diduduki oleh pelbagai jenis katak ada yang berwarna hijau cair, coklat, hijau pekat dan hijau kekuningan. majlis yang akan diikuti oleh pelbagai katak ini adalah untuk menabalkan siapakah katak yang paling terkuat di kampung tersebut. 
lantas itu, semua katak yang kuat2, bdn besar dan sbgnye turun untuk menyertai pertandingan panjat pokok kelapa tersebut. katak tempang turut ingin menyertainya. ramai katak2 menghinanya malah ada juga memerlinya namun dia tetap dengan keputusannya. 
1...2....3...mula!!!
katak-katak bertungkus lumus memanjat pokok kelapa itu..satu persatu katak yang gagah jatuh ke tanah,namun katak tempang sedaya upaya memanjat walaupun katak-katak lain mengata dan terus menghinanya..akhirnya!!katak tempang berjaya sampai ke puncak pokok kelapa. 
semua katak-katak lain ingin tahu apa rahsia kejayaannya..namun katak tempang berlalu dari tempat itu dengan muka selambanya. datanglah pula seekor katak iaitu kawan baik kawan tempang..katak itu pun bkata katak tempang tu pekak die tak dengar apa2 pun..


lantaran itu, dlm kehidupan pedulikan apa jua tohmahan yang mendatang..kerana kejayaan pasti milik mutlak kita apabila kita berusaha dan sentiasa pandang ke hadapan.

p/s hasil karya ini dicantikkan dr buku motivasi

No comments: