Monday, January 30, 2012

real world vs quality world

mengapa manusia lebih malu kepada manusia berbanding Allah swt

aku insan biasa
yang pasti hidup di dunia nyata
bukan khayalan semata-mata
tapi lain benar dari apa kehendak aku
aku inginkan yang ini
tapi Allah swt bagi yang itu
aku inginkan yang itu
tapi Allah swt bagi yang ini
dunia tanggapan aku seiring berubah
keranakan dunia sebenar aku

apa kaitan dengan sifat malu kepada manusia dengan Allah swt

kunci mata hilanglah penglihatan
kunci mulut hilanglah percakapan
kunci telinga hilanglah pendengaran

masa bersama manusia, SEGALA perlu dijaga kerana mata, mulut dan telinga manusia
tika bersama Allah SWT, TIADA saat DIA tinggalkan manusia
bimbang?sedih?takut?keliru?

tak ada manusia lain tahu jika tiadanya ketiga kunci tersebut
tapi pada ALLAH swt, DIA Maha Mengetahui..

kaitan dengan quality world adalah
manusia mempersepsikan malu dihina, dilihat, dijadikan bahan gosip manusia lain sebagai negatif
atau manusia tanggapkan secara positif

kaitan dengan real world adalah
barulah manusia melihat dunia ini dengan sebenarnya melalui persepsi yang dibina

samada perlu malu pada manusia atau malu pada ALLAH swt..
terpulang pada manusia yang miliki akal untuk menentukan perkara dilakukan itu lebih memalukan di depan manusia atau ALLAH swt
terpulang pada manusia yang miliki jiwa untuk menentukan perkara dilakukan itu lebih memalukan di depan manusia atau ALLAH swt
terpulang pada manusia yang miliki pergerakan untuk menentukan perkara dilakukan itu lebih memalukan di depan manusia atau ALLAH swt

semua bergantung pada manusia, selagi nyawa terdetik malulah pada ALLAH swt andai perbuatan itu tidak diredhaiNYA..

p/s kefahaman Choice Theory diriku yang kerdil

No comments: