Wednesday, February 15, 2012

mengajar erti sebuah pembelajaran

renung hati ke hati agak sukar untuk lakukan
riak wajah riang belum cukup menggambarkan kenangan manis
masing-masing punyai persepsi terhadap apa yang difikirkan
lumrah manusia memerlukan manusia
sebegitunya peristiwa itu terjadi di alam kita
ok..itu adalah intro kepada program yang berlangsung pada 10-12 februari 2012 d RTC, Gopeng, Perak

ilmu yang diperturunkan oleh Sifu En Abd Aziz b Mohd Yatim sekali lagi membuatkan dewan gamat sekali.trainernya begitu bersemangat menjalankan modul cara belajar. walaupun melawan arus muzik yang kuat tapi ia tidak mampu mengugat iman para pelajar yang terdiri pelbagai pelajar sekolah menengah. sesungguhnya aku berbangga dapat menguasai secebis ilmu yang diperturunkan oleh sifu kami. Hanya Allah dapat membalas jasa Sifu. tidak pernah saya melalui program yang mana saya dapati puas dalam mengendalikan kelompok kecil.. bukan riak tapi rasa seronok dapat mengajar dan memberi ilmu kepada adik-adik yang seusia 13 tahun hinggalah 19 tahun. 

dari mata turun ke hati,
dengar bukan sebarang dengar,
dengar terus masuk ke ruang akal,
hasrat hati dicantumkan dengan akal 
selarilah ia dengan pergerakan..

inilah yang dikatakan kemahiran yang utuh diajar oleh sifu kami..Yaallah,betapa ia membuka ruang pemikiran saya. saya makin faham sebab musabab pelajar perlu tahu tentang kemahiran ini. setakat pelajaran yang diajar oleh sifu saya, ia banyak membuka minda saya selaku trainer dan fasi dalam kumpulan. moga saya mampu lakukan lebih baik daripada apa yang saya lakukan. malah, adik-adik saya dapat menguasai kemahiran belajar dengan lebih baik.. bukakanlah pintu hati dan cahaya hati kepada adik-adik saya dalam memperolehi keputusan yang baik dalam kehidupan mereka..

aku bukan lagukan puisi,
aku bukan lagukan syair,
aku bukan lagukan sajak,
tapi inilah permulaan manusia biasa 
punyai kata-kata dan menulis adalah diri aku!!


p/s mood berkobar-kobar